Sunday, February 17, 2013

Projek semaian Cili di Kulim bersama En Hakim

Minggu ini team kami berpeluang membantu dalam mengusahakan projek baru untuk semaian cili di Kulim.
Projek ini akan diusahakan oleh En NorHakim yang berminat mengusahakan tanah di sebelah rumah beliau seluas kira-kira 4 m x 21m.. Mengikut anggaran kami tapak ini boleh memuatkan lebih 200 polybeg. Jenis tanaman yang akan di usahakan adalah Cili 568.















  Gambar di atas merupakan lakaran pelan keluasan tapak beliau. Juga sebelah kanan merupakan tapak beliau. Tapak ini baru sahaja dibersihkan beliau.

 Gambar di bawah pula merupakan jenis biji benih yang disemai. Harga di Permatang Pauh RM 28 didalamnya ada lebih kurang 1000 biji benih.

 
Menggunakan sedikit pengalaman dari kursus yang kami ikuti dari Jabatan Pertanian tahun lepas, kami pun mula menyemai biji benih cabai berkenaan. 550 biji benih kami semai tadi. Peat Moss di penuhkan dalam tray dan biji benih diletakkan pd lubang-lubang yang ditindik dengan jari kelingking lebih kurang 1cm dalam. Untuk pemerapan, kami tutupkan dengan jaring hitam lipat dua 50% dan disiramkan dengan air. Dijangkakan dalam masa seminggu ini anak benih akan mengeluarkan anak pokok.

 



 Jadi mari kita sama-sama doakan peratusan anak pokok yang menjadi lebih dari 90 %. Kami akan updatekan lagi nanti .. X sabar nak tunggu daun cabai ni keluar. Dalam masa yang sama prasarana fertigasi lain seperti piping, polibeg,pam dan lain-lain perlu di setup dalam masa sebulan ini sebelum anak pokok dipindah ke polibeg.

Mengimbau kembali saat pertama minat bertani dalam en Hakim adalah pada Oktober 2012..


Ok jumpa lagi nanti..

No comments:

Post a Comment