Tuesday, March 19, 2013

Mari Menanam cabai

Minggu lepas dan minggu ini alhamdulillah dapat kami pelajari dan bersama-sama En Hakim membangunkan tapak lahan di Kulim untuk tanaman Cili. Hari ini majoriti barang-barang dah siap di beli di kedai-kedai sekitar Kepala Batas dan Kulim. Cuaca pun bagus. Kami pula di siapkan dengan topi bergaya dari Australia.
Maka kerja-kerja pun berjalan .. Juga kami mendapat bantuan dari en Huzaifah yang berminat untuk mendedahkan diri dengan pertanian.

Antara cabaran yang dihadapi didapati terdapat anai-anai .. Nampak gaya seperti anai-anai ni suka makan sabut kelapa. Gambar di atas menunjukkan en Hakim menyembur racun anai-anai di tapak serangan.


Sabut kelapa yang dimasukkan ke polibag. Sabut ini perlu diperam seminggu sebelum anak-anak pokok di pindahkan ke polibag. Sabut kelapa ini kemudiannya ditambah dengan formula IMO dari abang Khairulboss. IMO ni mempunyai bakteria penggalak bagi menambah nutrien dalam sabut kelapa.


En Huzaifah yang turut membantu siang tadi.



Silver shine dihamparkan bagi mengelakkan rumput tumbuh lebih tinggi. Aktiviti hari ini lebih kepada planningkan bagaimana piping sistem akan dibangunkan. Keputusan dan susunan dah pun dicapai.

Esok kami akan ke sana lagi bagi memasang polipipe dan pam. Pasti hari esok lebih menarik.
Teringat ayat ni surah al Hasyr ayat ke 18:

59/18. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok ; dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Jadi kena bertakwa, planning apa nak buat lalu bertakwa lagi..

Chaiyok!!

No comments:

Post a Comment