Thursday, April 11, 2013

Penggunaan racun pada tanaman

Setiap tanaman pasti mempunyai musuh perosak, samada serangga dan ulat, bakteria dan kulat, ataupun rumput rumpai. Begitu juga dengan tanaman sayuran atau buah-buahan. Bagi memelihara tanaman daripada serangan perosak, berbagai kaedah dapat dilaksanakan, samada secara menggunakan racun kimia, ataupun secara semulajadi.

Selama ini, kami masih belum pernah lagi menggunakan racun dalam pertanian fertigasi di kebun kami di sebelah rumah tu. Namun, terdapat tanda-tanda serangan kulat dan juga serangga sepanjang kami menanam timun sebanyak dua musim yang lalu.

Pada musim ini, kami akan cuba untuk menggunakan racun serangga organik (semulajadi). Harapnya hasil yang positif akan kami perolehi.

Penggunaan baja kimia walaupun mungkin lebih berkuasa dalam menentang penyakit-penyakit dan serangga, namun ianya mungkin akan mendatangkan kemudaratan jika sayuran dan buah-buahan tersebut tidak dicuci dengan sempurna sebelum dimakan.

Nota:
Tidak lama lagi kami akan memulakan operasi untuk membangunkan kebun di tapai kuarters Pasir Gebu. Kelulusan bertulis telahpun kami terima daripada berbagai lapisan pihak berkuasa.
Kami akan bangunkan tapak pertanian fertigasi dengan kapasiti 1000 polybag di situ, mungkin dengan dua sistem pengairan yang berasingan (500 polybag setiap sistem) bagi membolehkan dua jenis tanaman ditanam pada masa yang sama.
Jika terdapat kawasan yang mencukupi, mungkin juga sahabat kami akan mendirikan projek cendawan di tapak tersebut. §

No comments:

Post a Comment