Wednesday, May 14, 2014

Makanan dan Kekuatan dan Kekayaan

Zaman dulu kekayaan seseorang itu diukur dengan bentuk badannya... Lagi besar badan, lagi kaya... Kalau kurus kering tu tak kaya... Sebab kalau kaya, makan pun cukup, badan pun jadi besar... Namun, situasi zaman sekarang agak berbeza...

Makanan (dan air) itu adalah perkara paling penting sekali dalam kehidupan. Perkara lain adalah perlindungan (shelter) dan pakaian. Tapi tanpa pakaian dan perlindungan pun kehidupan masih boleh diteruskan. Sebaliknya tanpa makanan, kehidupan pasti akan terhenti.

Sejak dahulu lagi, zaman purba kala, peperangan berlaku akibat perebutan sumber makanan. Tanah dan kawasan jajahan yang berpotensi menghasilkan sumber makanan menjadi rebutan.

Kekuatan sesebuah negara bergantung kepada jumlah makanan yang dikuasainya, samada makanan tersebut dihasilkan di dalam negara itu sendiri, ataupun diperolehi dari negara lain. Sekuat mana pun ketenteraan, askar ramai, kapal dan kereta kebal banyak, namun tanpa makanan, kekuatan tersebut takkan berkekalan.

Kesedaran kepentingan makanan di waktu peperangan

Begitu juga dengan kekayaan. Sekaya mana pun sesebuah negara (begitu juga individu), banyak harta, emas dan intan, tetap tak berguna jika tidak mempunyai makanan yang mencukupi. Memang betul, kalau ada banyak harta, boleh beli banyak makanan. Tapi kalau tiada sesiapa yang nak jual makanan, bagaimana? Emas dan intan tak boleh dimakan... Cara yang terbaik adalah dengan menghasilkan makanan sendiri. Dan pertanian adalah antara sumber penghasilan makanan yang paling utama.

Jadi, marilah kita sama2 tanamkan dalam minda kita bahawa pertanian itu adalah sangat penting untuk kesejahteraan negara. Kerana dengan pertanian, sumber makanan dapat dicukupi. Dan apabila makanan dicukupi, keamanan dan kesejahteraan dapat dikecapi. Bak kata orang, gendang gendut tali kecapi... §

No comments:

Post a Comment