Tuesday, May 20, 2014

Projek Fertigasi SMK Samagagah

Alhamdulillah kami diberi peluang untuk menyediakan lapangan fertigasi di SMK Samagagah Permatang Pauh dalam bulan ini.Berbekal sedikit pengalaman, kami telahpun menyediakan lapangan bagi 100 polibeg set fertigasi. Tanaman pertama adalah cili kulai 568.


Menurut siri mesyuarat bersama PK Koko Cikgu Nazirah Omar dan Pengetua Puan Rahmah Mat Saman, sekolah ini mempunyai banyak kawasan yang berupaya mengeluarkan hasil tanaman dari sayur-sayuran. Pengetua yang juga alumni Universiti Putra Malaysia sangat berminat untuk membangunkan model-model pertanian berskala kecil di kawasan sekolah.

Selain dari fertigasi SMK Samagagah juga membangunkan tanaman sayuran batas yang dengan dibantu oleh Jabatan Pertanian Daerah Seberang Perai Tengah yang diketuai Pegawai Pertanian Tuan Abdul Rani Hassan.

Bermula dengan gotong royong besar-besaran pihak sekolah dengan kami dan Jabatan Pertanian maka model-model ini telah pun dijalankan. Maka dari hari gotong royang anak pokok cili telahpun disemai dan bersedia untuk dipindahkan pada 23 May ini.

En Hakim dan staf SMK Samagagah 
Menarik juga kali ini sahabat kami En Mohd NorHakim pun turut serta dalam bersama-sama membangunkan model fertigasi di sekolah. Jadi kita tunggu Khamis ini untuk upacara pemindahan anak pokok.

Kawasan pembangunan model fertigasi SMK Samagagah
Semoga projek ini menjadi pemangkin dan menambah minat terutamanya para generasi muda untuk bersama-sama berperanan menjamin bekalan makanan negara.




No comments:

Post a Comment