Tuesday, October 30, 2012

Lawatan Agen Jabatan Pertanian Daerah SPU

Semalam kami mendapat kunjungan daripada En. Zamri bin Osman, Agen Pengembangan Kawasan Jabatan Pertanian Daerah SPU. Kami undang beliau untuk datang melawat kebun tanaman timun secara fertigasi kami bagi mendapatkan pandangan dan nasihat beliau mengenai kebun kami ini. Manalah tahu kalau-kalau ada salah silap atau tak betul cara...
Mula-mula beliau tinjau pokok limau kasturi pemberian beliau kepada kami beberapa minggu lepas yang telah kami tanam berhampiran dengan kawasan kebun fertigasi kami. (Beliau hadiahkan 10 (ke 11?) batang pokok yang masih di dalam polybag. Kami cuma tanam satu sahaja di sini. Selebihnya ditanam di kawasan rumah sahabat-sahabat kami yang lain.) Beliau gemburkan tanah di sekeliling pokok limau berkenaan.


Setelah tinjau pokok limau, beliau tinjau pokok timun pula...



Setelah selesai meninjau, beliau memberikan pandangan dan beberapa nasihat kepada kami, antaranya berkenaan dengan jarak tanaman, tanaman yang bermasalah atau berpenyakit, serangan serangga perosak, penggunaan buku log, penyelenggaraan, perihal rumput-rumput dan juga tanaman sekitar. Secara keseluruhannya, beliau memuji pokok-pokok timun berkenaan. Diharap pokok-pokok timun tercinta sekalian dapat mendengar dan turut merasa bangga terhadap pujian tersebut.
Kami ucapkan jutaan terima kasih kepada  En. Zamri bin Osman atas kunjungan dan nasihat-nasihat yang beliau berikan. Pasti kami akan jemput beliau datang lagi di lain hari!

No comments:

Post a Comment