Friday, June 14, 2013

Info tentang tanaman Kailan

Assalamualaikum,


Antara tanaman yang telah kami cuba didalam sistem fertigasi adalah tanaman Kailan. Untuk menanam tanaman ini diperlukan untuk menjaga kualiti media tanaman. Ini kerana banyak masalah yang akan timbul sekiranya jenis tanaman tidak ditukar. Tanaman-tanaman perlu ditukar setelah 2 kali jenis tanaman itu ditanam. Ini bagi mengelakkan penyakit-penyakit akibat serangga dan penyakit dari media berlarutan sekiranya tanaman yang sama di guna berulang kali.

Jadi kami telah belajar dalam menanam sayur Kailan. Sayur Kailan ini jika di pasaran mempunyai harga yang tidak terlalu murah. Harga pasaran adalah sekitar rm 2.50 ke rm 5 sekilo. Tanaman ini memerlukan kadar ec baja yang tidak terlalu tinggi iaitu ec 1.2-1.5 . Untuk projek usahawan tani pelapis di SK Penaga yang telah pun tamat tanaman timun, kami telah pun menyemai sayuran Kailan dan masuk hari ini telah pun masuk hari ke 29 dari semaian.





Antara info-info lain tentang tanaman ini ialah :

Satu polibag 5 atau 6 biji benih.

EC 1.2-1.5

Cara untuk harvest ialah sayur dipotong potong lebih kurang paras media.. buang akar, gembur dgn tangan dan jika mahu diteruskan bolehlah  ditanam semula sama ada tanam biji benih 
atau pindah sebahagian anak pokok dlm pbag yg disemai dgn byk biji benih.. 

HASIL
lebih kurang 300-500g/pbag semai 5 6 biji/pbag 

Kailan ini adalah tanaman sampingan bagi kebanyakan pengusaha. Air yang diperlukan bagi setiap polibeg adalah 2 liter sehari.

Tanaman sudah mula boleh di tuai pada hari ke 45. Jadi di SK Penaga memerlukan 2 minggu lagi untuk mendapatkan hasil.

Jadi ini yang dapat kami kongsikan hari ini. Selamat mencuba.

Terima Kasih

1 comment:

  1. Bagaimana kah dengan tanaman kailan ini skrg, Tuan Ahmad Faiz Zubair? Semosa sukses hari itu?

    ReplyDelete