Wednesday, June 19, 2013

Proses Penebangan Pokok Kelapa

Ahad lepas telah dimulakan operasi penebangan pokok-pokok kelapa yang tumbuh di dalam kawasan kuarters Pasir Gebu. Kesemuanya ada 10 batang pokok kelapa yang ditebang.

Agak sukar juga proses penebangan ni, perlu dirangcang dan dilaksanakan dengan terperinci dan teliti disebabkan terdapatnya infrastruktur berhampiran seperti tembok pagar masjid, pagar jaring, dan juga bangunan kuarters tersebut yang mempunyai risiko kerosakan sekiranya ditimpa oleh pokok kelapa yang ditumbangkan.

Kami menghubungi Abang Nasir dari Paya Keladi bagi mendapatkan khidmat beliau dan rakan2.

Penebangan dilaksanakan dengan menggunakan jentolak dan juga mesin gergaji bermotor. Tanah yang lembut sebab agak kerap hujan kebelakangan ni, dan jugak tanah jenis pasir di beberapa bahagian memudahkan proses penumbangan sesetengah pokok. Sesetengah yang lain terpaksa ditebang dengan gergaji bermotor.







Lepas dah tebang, hasil2 tabangan pokok kelapa dibakar. Nak bakar sampai kesemuanya selesai memerlukan beberapa hari jugak.



Bila kesemua saki-baki pokok kelapa dah dihapuskan nanti, kami akan mulakan operasi untuk membina sistem fertigasi pertama (400 polybag). §


No comments:

Post a Comment