Thursday, September 5, 2013

Penyakit-penyakit tanaman Cili 568

Salam semua, minggu ini kami berkesempatan mengongsikan antara penyakit-penyakit yang biasanya menyerang atau terjadi kepada tanaman cili Kulai 568.

Penyakit-penyakit ini boleh terjadi kerana banyak faktor, antaranya faktor cuaca, hujan yang kerap mungkin. Faktor-faktor lain adalah seperti serangan serangga perosak dan juga keadaan persekitaran.
Di sini kami akan sharekan antara penyakit yang biasa berlaku pada kebun-kebun yang biasa kami lawati dan kebun kami sendiri.

1) Nama: Serangan Kulat
    Sebab: Hujan
    Kesan: Buah rosak
    Cara mengatasi: Penggunaan racun Mancozeb



1) Nama: Serangan Kutu Trip
    Sebab: Kutu Trip
    Kesan: Kesan pada pokok dan buah
    Cara mengatasi: Penggunaan racun Abermactin



 3) Nama: Virus Mozek
    Sebab: serangan pada anak benih
    Kesan: Kesan pada pokok dan buah
    Cara mengatasi: Penggunaan racun Kulat dan kawasan persekitaran



 Lain-lain serangan adalah seperti serangan lalat putih dan ulat ratus. Gambar dari kebun kami tiada . Untuk serangan lalat putih dan ulat ratus ini, racun seperti tamaron dan ubat neem boleh digunakan untuk mengawalnya.

Selain dari kawalan dengan meracun, penyakit-penyakit ini juga boleh dikawal menggunakan kaedah organik iaitu dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi untuk mengawalnya. Kaedah ini didapati lebih selamat dan lebih baik untuk dimakan.


Sekian sahaja untuk kali ini. Pasti kami akan kongsikan lagi jika ada yang menarik untuk kami kongsikan.

2 comments:

  1. Salam...macam mana saya nk dapatkan racun tamaron ni?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...saya salah seorang penanam cili fitigasi, masalah saya daun cili jadi kuning kemudian gugur tapi pucuk MCM biasa.saya harap tuan dapat membantu mencari sebab dan cara atasi terima kasih

    ReplyDelete