Tuesday, January 21, 2014

Hasil Musim Pertama

Harini kami telah tamatkan musim pertama penanaman cili secara fertigasi di kebun kami. Kami petik kesemua cili2 yang ada di pokok termasuk yang masih hijau, kemudian kami akan hentikan siraman air baja dan biarkan sehingga pokok menjadi kering. Hasil tuaian terakhir ini kami akan asingkan yang hijau dengan yang merah dan akan kami jual mengikut harga masing2 jika ada perbezaan harga di antara cili hijau dengan cili merah.

Gambar hiasan: Kebun kami suatu waktu dahulu

Berikut adalah analisa hasil tuaian sepanjang satu musim.

Bilangan polybag: 300
Bilangan pokok: 600 batang
(2 pokok dalam 1 polybag)

Tempoh tuaian: 103 hari
Jumlah Berat Tuaian: 404.57 kg
Purata Berat: 674 gram per pokok


Pemerhatian

Hasil yang diperolehi adalah kurang daripada sasaran. Sepatutnya hasil yang baik adalah sekitar 2 kg hingga 4 kg per pokok.

Dua faktor utama (teori) yang kami jangkakan penyebab adalah seperti berikut:

1) Jarak antara pokok terlalu rapat
Susunan polybag adalah mengikut jarak yang sesuai untuk tanam satu pokok dalam satu polybag. Bila tanam dua pokok, jadilah terlalu rapat dan sempit ruang di antara pokok tu. Bila rapat dan sempit, menyebabkan kurang berlakunya proses pendebungaan (serangga dan tiupan angin susah masuk celah2). Bila kurang pendebungaan, bunga pun banyak yang gugur dan tak membesar menjadi buah cili...

2) Jumlah baja yang tidak mencukupi
Jumlah media sabut yang kami isikan di dalam polybag adalah agak sedikit. Lapisan media yang nipis itu menyebabkan ianya cepat penuh oleh larutan air baja yang disalurkan ke dalam polybag dan tertiris keluar melalui bahagian bawah polybag. Setiap titisan yang tertiris keluar adalah satu kerugian, dan menyebabkan pokok tidak mendapat jumlah baja yang sepatutnya.
Jika cuaca panas, media juga akan cepat kering menyebabkan larutan baja sukar untuk diserap dengan sempurna oleh akar pokok.

Selain daripada itu, serangan makhluk perosak, kulat dan virus juga memainkan peranan dalam kekurangan penghasilan yang berlaku ini.

Cili yang diserang perosak

Kami akan cuba atasi masalah2 ini dalam penanaman musim kedua yang akan dimulakan tidak lama lagi. Jumlah polybag akan ditingkatkan kepada 600, dan kali ni kami akan tanam satu pokok dalam satu polybag (jumlah pokok tetap sama, 600 batang). Media sabut juga kami akan tambahkan di dalam setiap polybag. §

No comments:

Post a Comment