Thursday, January 30, 2014

Pembersihan Kebun

Sekarang sesudah cycle tanaman habis, kerja baru menanti iaitu kerja-kerja pembersihan kawasan kebun. Kerja-kerja ini yang kadang kadang menyumbang kepada putus asa. Ini mungkin akibat bila ianya tiada perancangan yang teliti dan sebab yang lebih besar ialah hasil yang tidak memuaskan dari musim pertama.



Oleh yang demikian, perancangan dan pengurusan kebun ini harusla dilakukan dengan baik agar kerja-kerja ini tidak terputus di tengah jalan atau dengan kata lain tergendala akibat motivasi yang rendah.

Untuk itu antara yang boleh kami cadangkan untuk menaikkan motivasi ini seperti:

1) Rancangan yang baik dari semaian benih ke pembersihan. Contohnya, masa yang ada sementara menunggu anak semaian naik digunakan sepenuhnya untuk pembersihan. Jika tanaman cili sebulan contohnya.

2) Menggunakan sistem yang berdaya tahan seperti sokongan yang tahan lama strukturnya seperti besi . Ini supaya struktur-struktur ini dapat bertahan beberapa musim tanpa perlu penyelenggaraan yang kerap.

3) Membuka kebun untuk lawatan luar agar ada pandangan dan motivasi yang boleh diterima dari orang luar.

4) Mendapatkan bantuan dari orang lain yang sedikit banyak meringankan beban kita.

Bagi tanaman cili yang kami usahakan, untuk kerja-kerja mencabut pokok dari polibeg, kami membiarkan pokok-pokok ini kering dahulu. Setelah itu dahan pokok di potong dan hanya batangnya sahaja di biarkan. Setelah pokok kering akar-akarnya akan lebih mudah tercabut dari media.

Oleh kerana pokok yang dicabut sudah kering, jadi sisa tanaman ini dilupuskan dengan cara membakar.


PELAJARAN

Selain itu, kitta juga boleh belajar lebih lagi mengenai tanaman seperti keupayaan struktur kebun, serangga dan media tanaman. Berikut antara yang kami dapat belajar.


Polibeg yang tidak UV protected akan mudah koyak setelah beberapa musim
Terdapat serangga yang bersarang di akar pokok


No comments:

Post a Comment