Wednesday, March 12, 2014

Kompos Sebagai Media Fertigasi

Bolehkah kompos digunakan sebagai media dalam tanaman secara fertigasi?
Baru-baru ni kami buat ujikaji menyediakan kompos daripada bongkah cendawan terpakai bersama dengan para peserta PUTP. Kompos tersebut akan kami gunakan sebagai media dalam polybag bagi tanaman secara fertigasi kami. Sebelum ni kami tak pernah buat lagi kompos macam ni, sebab itulah kami anggap ianya sebagai ujikaji.

Bongkah cendawan terpakai

Bahan2 yang diperlukan:
1) Bongkah cendawan terpakai
2) Baja tahi ayam
3) Alat penyukat (baldi atau gayung)
4) Air

Kaedah:
1) Sukat 20 bahagian serbuk bongkah cendawan terpakai
2) Sukat 1 bahagian baja tahi ayam
3) Campur dan gaul kedua2 bahan sehingga sebati
4) Basahkan campuran tadi dengan air sehingga boleh dikepal2
5) Kumpulkan dan tutup dengan guni atau plastik (atau simpan dalam tong bertutup)
6) Tunggu sekurangnya sebulan sehingga warna menjadi hitam

Campuran yang telah digaul

Ada juga pengusaha yang dah pernah buat kompos macam ni, tapi tak ramai yang gunakannya semula sebagai media fertigasi. Mereka yang pernah gunakannya sebagai media fertigasi megatakan dapat memperolehi hasil yang lebih tinggi berbanding menggunakan media biasa.

Oleh sebab itu, kami sendiri akan cuba gunakan kompos ni sebagai media dalam beberapa polybag (sasaran 50 polybag) di kebun fertigasi kami untuk penanaman cili pada musim akan datang tak lama lagi. Kemudian kami akan bandingkan hasil yang diperolehi daripada pokok2 tersebut dengan pokok2 yang menggunakan media sabut kelapa. Kalau hasilnya memuaskan, mungkin kami akan perluaskan lagi penggunaannya sebab kami ada banyak bongkah cendawan terpakai.

Habuk kayu daripada bongkah cendawan juga boleh digunakan sebagai media fertigasi dengan sendirinya tanpa dijadikan kompos terlebih dahulu. Walaubagaimanapun ia perlulah dirawat terlebih dahulu dengan racun kulat dan larutan anti bakteria agar ianya bersih daripada bakteria dan benih2 kulat yang kelak mungkin akan merosakkan pokok yang ditanam. Yang ini pun kami akan cuba juga dan perhatikan hasilnya.

Sebenarnya media yang digunakan dalam polybag tidak perlu mempunya nutrien. Lebih bagus kalau tiada nutrien langsung. Sebab kesemua nutrien yang diperlukan oleh pokok telahpun dibekalkan di dalam larutan baja yang disediakan. Media hanyalah diperlukan sebagai tempat untuk memegang akar pokok dan menampung air. Kos yang murah dan mudah untuk diperolehi juga adalah kriteria yang penting. Jadi, media yang sesuai untuk fertigasi adalah seperti berikut:

Habuk Sabut Kelapa
Kadar pegangan air tinggi, tempoh kegunaan tinggi (anggaran 6-8 musim).
Disebabkan kandungan air yang tinggi, agak kurang sesuai untuk digunakan di musim hujan. Kerana jika media terlalu lembap, risiko serangan kulat akan meningkat. Sesetengah pokok seperti cili juga akan terjejas sekiranya bahagian akarnya basah di waktu malam.

Arang Sekam Padi
Pegangan air rendah, tempoh kegunaan rendah (anggaran 2-4 musim)
Sesuai untuk digunakan di musim hujan. Tapi di musim panas, kena kerap siram pokok dengan air sebab kadar pegangan air media jenis ini adalah rendah.
Kadar pereputan yang tinggi menyebabkanya menjadi kurang sesuai untuk digunakan setelah beberapa musim.

Campuran 50:50 (atau sebarang nisbah yang lain)
Pegangan air normal, had kegunaan rendah (anggaran 3-5 musim)
Kalau nak selamat, gunakan campuran sekam dan sabut. Sesuai digunakan di musim panas mahupun di musim hujan. Namun, proses penyediaannya agak merumitkan sebab kedua2 media sabut dan juga sekam perlu digaul terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam polybag.


Jenis polybag

Putih
Jenis ini kebiasaannya nampak lebih menarik dan cantik. Warna putih yang memantul cahaya matahari meyebabkannya kurang panas. Namun ianya agak cepat reput dan rosak.

Polybag putih berisi media campuran sabut dan sekam
berserta anak pokok timun

Hitam
Sebaliknya, jenis hitam agak lebih tahan lama. Walau bagaimanapun, disebabkan warnanya yang gelap menyerap cahaya, ianya menjadi panas di bawah sinaran matahari dan mungkin akan meyebabkan akar pokok yang bersentuhan dengan permukaan dalamnya melecur dan menjejaskan kesihatan pokok tersebut. Namun ketahanannya yang tinggi menjadikan ianya lebih ekonomikal dalam jangka masa yang panjang.

Polybag hitam berisi media campuran sabut dan sekam
berserta anak pokok timun

Bantal
Ada juga jenis polybag yang berbentuk seperti bantal yang diisi di dalamnya dengan media sehingga penuh dan ditebuk lubang di bahagian atasnya untuk meletakkan pokok dan dripper. Sesuai untuk tanaman yang memerlukan media yang lembat sepanjang masa kerana bentuknya yang tertutup menyebabkan air bertakung di dalamnya dan lambat menjadi kering.

Dari segi harga, tiada perbezaan yang ketara di antara jenis2 polybag, sebaliknya harga adalah bergantung kepada saiz polybag berkenaan.


Setiap jenis polybag dan juga media mempunya kelebihan dan kekurangan masing2. Jadi terpulanglah kepada pengusaha tanaman fertigasi untuk membuat penialaian sendiri bekenaan pilihan yang akan digunapakai di kebun dan ladang fertigasi masing2. Namun, secanggih mana pun kelengkapan dan peralatan yang digunakan, kejayaan dalam pertanian tidak akan dapat dicapai hanya dengan itu sahaja. Perlulah disertakan dengan ilmu, usaha dan istiqomah. Selamat maju jaya dan salam fertigasi! §

No comments:

Post a Comment