Wednesday, March 19, 2014

Pemindahan Anak Pokok Semaian Cili ke Polibeg

Untuk kali ini kami akan kongsikan bagaimana untuk memindahkan anak pokok cili semaian ke polibeg. Teknik pemindahan ini penting juga untuk membantu pembesaran pokok yang baik dan juga mengelakkan beberapa masalah yang akan timbul. Antara masalah yang akan timbul jika pemindahan yang dilakukan ialah lecung batang dan pokok cepat layu.

Ok, pertama sekali untuk memindahkan anak pokok dari tray semaian ke polibeg setelah umur anak pokok mencecah 30 -35 hari memerlukan konsentrasi untuk mengelakkan anak pokok yang masih lembut batang dan akarnya rosak akibat kecuaian.

Berikut kami listkan langkah2 untuk pemindahan.

1) Untuk mencabut anak pokok dari tray semaian, bahagian bawah tray di picit dengan perlahan-lahan (jangan sampai kemek tray semaian supaya boleh diguna pakai lagi di kemudian hari), pegang dan goyang pangkal batang anak pokok, dan tarik perlahan-lahan sehingga anak pokok terkeluar bersama dengan kesemua media (yang dipegang oleh akar anak pokok) dari dalam tray. Pastikan tiada akar yang terputus semasa proses ini. Pokok akan cepat layu dan mati kalau ada akar yang putus.


2) Anak pokok ini kemudiannya di bawa ke polibeg yang hendak di pindahkan.

3) Pastikan lokasi pokok adalah berdekatan dengan dripper dan di tengah polibeg bagi menggalak pergerakan akar.


4) Bahagian pokok dan media dari tray semaian (peat moss) mestilah di tanam sekali di dalam media (sabut kelapa) polibeg. Jangan tanam anak pokok yang tak berjaya dicabut bersama dengan kesemua sekali media semaian.

5) Pastikan pokok tegak dan angin tidak mengganggu kedudukan pokok. Padatkan media polibeg di sekeliling media semaian supaya tiada ruang kosong di antara media semaian dan media polibeg agar pokok tegap dan larutan air baja daripada dripper dapat sampai ke akar pokok degan lebih sempurna serta akar pokok dapat menjalar dengan lebih cekap.





Bagi menggalak pertumbuhan pokok, pastikan dripper berada pada lingkungan zon akar anak pokok iaitu ianya bersentuhan dengan media semaian yang dicabut berserta dengan anak pokok dari dalam tray semaian tadi.

Untuk mengelak lecung batang akibat asid dari sabut kelapa pula, pastikan sabut kelapa tidak bersentuh dengan batang pokok. Kebanyakan masalah lecung batang adalah akibat dari sabut kelapa yang berasid dan cuaca panas.

Untuk menghadapi cuaca panas, lakukan semburan dan dripkan air kosong selalu kepada pokok-pokok.

Jadi, inilah yang dapat kami kongsikan kali ini. Semoga ianya memberi manfaat.

No comments:

Post a Comment