Tuesday, November 13, 2012

Jualan pertama hasil tuaian timun

Harini adalah hari pertama kami menjual hasil tuaian timun fertigasi kami...
Hasil kutipan semenjak beberapa hari yang lalu sebanyak 10 batang dengan jumlah berat lebih sikit daripada 3kg.



Hasil tuaian semenjak 3 hari lalu kami simpan di dalam peti ais, didapati ianya masih berada dalam keadaan segar.
Harga timun di pasaran secara umumnya pada waktu ini adalah sekitar RM2.50 - RM3.00 sekilogram. Kami ambil keputusan untuk jual di restoran berhampiran sahaja, dengan harga RM2.00 sekilogram. Tuaian akan datang jugak mungkin kami akan ambil pendekatan yang sama, untuk jual di restoran-restoran dan gerai-gerai makan, terutamya gerai burger dan gerai sate.

Keadaan kebun kebelakangn ini agak membimbangkan kerana cuaca yang panas terik di waktu tengah hari tanpa hujan di waktu petang. Daun-daun banyak yang layu dan kering. Jadi, kami ambil langkah untuk meningkatkan kadar siraman air dan baja kepada tiga kali setiap hari. Sekali siram baja di waktu awal pagi, sekali lagi siram air sahaja di waktu lewat pagi, dan sekali lagi siram baja di waktu petang.

Kerengga didapati makin bermaharajalela di daun-daun timun fertigasi kami.

Tiang-tiang penampung jaring semakin condong, kami tegakkan kembali sedikit sebanyak dengan menggunakan dawai pula berbanding tali rafia yang digunakan sebelum ini. Ada baik buruknya menggunakan dawai, namun ini dianggap sebagai tempoh kaji selidik bagi menentukan kaedah yang paling baik bagi menampung pokok-pokok dan buah-buah timun yang makin berat. §

No comments:

Post a Comment