Wednesday, November 7, 2012

Lawatan ke Cherok Tok Kun

Hari ini kami ke Cherok Tok Kun melawat kebun tanaman fertigasi Jabatan Pertanian Negeri Pulau Pinang yang dikendalikan oleh abang Wan. Kami sempat bertemu dan bersembang dengan abang Wan. Kali terakhir kami bertemu adalah ketika beliau memberikan tunjuk ajar latihan amali kaedah penyemaian cabai kepada kami beberapa bulan lalu. Harini ini beliau sempat berkongsi pengalaman dan petua-petua mengenai tanaman timun secara fertigasi. Antaranya adalah kaedah menentukan waktu yang sesuai untuk buah timun dituai, jumlah dan kekerapan baja dan air yang sesuai, makhluk-makhluk perosak, dan sebagainya.



Kebun fertigasi di situ baru sahaja selesai satu musim penanaman pokok timun. Kesemua pokok-pokok timun telahpun dibuang daripada beribu-ribu polybag tersebut.

Berikut adalah gambar-gambar terkini keadaan kebun timun fertigasi kami.


Setelah kamu tunjukkan gambar kepada abang Wan, kami berasa lega kerana beliau memaklumkan bahawa ianya berada dalam keadaan normal dan tiada masalah yang perlu dirisaukan. Hampir kesemua timun-timun yang kian membesar didapati lurus dan saiznya sekata.
Cuma buah timun sulung kami ini sahaja yang bengkok...


Kami juga dimaklumkan oleh abang Wan mengenai keadaan harga pasaran timun yang makin meningkat sekarang ini memandangkan keadaan banjir yang melanda beberapa kawasan di seluruh Malaysia...
Penting juga untuk kita mengetahui keadaan cuaca supaya kita dapat merancang jenis tanaman manakah yang akan ditanam bagi mendapatkan keuntungan yang tertinggi.
Musim banjir harga naik, musim kemarau pun harga naik juga... Sediakan payung sebelum hujan, sebelum panas pun kena sediakan payung juga...

Kami juga menerima kunjungan daripada sahabat kami dari Perlis yang akan memulakan penanaman timun secara fertigasi tidak lama lagi. Mereka ke sini untuk meninjau harga dan membeli kelengkapan sistem pengairan tanaman fertigasi.
Mula-mula mereka melawat usaha sahabat kami membina rumah cendawan berskala kecil di kawasan rumah berhampiran. Kemudian mereka melawat kebun fertigasi kami. Mereka teruja dan berasa tidak sabar untuk memulakan penanaman fertigasi mereka sendiri. Selepas itu kami bawa mereka ke kedai menjual kelengkapan sistem pengairan fertigasi.
Selepas itu kami bawa mereka makan bersama di kedai ikan bakar (satu-satunya spesis ikan yang semuanya jantan, tiada yang betina). Selesai makan, kami melawat pula kedai menjual racun rumpai dan serangga. Setelah itu, kami pun bersurai.
Akan datang pasti kami pula yang akan melawat mereka di Perlis! Nantikan!

Nota: Pokok semakin berat, jaring semakin lendut, tiang kayu pun semakin melentur, kena fikirkan kaedah untuk memperkukuhkan tiang dan menegangkan semula jaring... Perlukan sedikit kepakaran dalam bidang kejuruteraan... §

1 comment:

  1. Salam, boleh saya tahu di mana kedai yang menjual alatan fertigasi dia area bukit mertajan? Terima kasih

    ReplyDelete