Thursday, April 25, 2013

Perancangan untuk Fertigasi

Untuk memulakan pertanian secara fertigasi, ataupun apa2 jenis pertanian sekali pun, antara perkara paling utama yang perlu ada ialah tapak. Kalau takde tapak, memang tak boleh la nak buat pertanian apa2 kaedah sekalipun...

Tapak pulak kena ambil kira beberapa faktor bagi menentukan kesesuaian untuk memulakan projek pertanian fertigasi. Antaranya, adakah berdekatan dengan sumber bekalan air dan elektrik, terdapat banyak pokok2 besar ataupun tidak, lokasi adakah berdekatan dengan sawah padi, bentuk muka bumi adakah rata atau berbukit.

Mungkin ada jugak perkara2 lain yang tak disebutkan di atas tu, tapi bila dah kenal pasti tapak tu sesuai, baru boleh mulakan projek. Kalau tak sesuai, ada dua pilihan. Samada kena cari tapak lain, ataupun ubahsuai tapak tersebut supaya jadi sesuai. Kalau nak ubahsuai, mungkin kos akan meningkat. Contohnya, nak kena ratakan tapak yang berbukit, atau tebang pokok2 besar yang terdapat di dalam tapak tersebut.

Susun atur polybag dan sistem pengairan jugak penting supaya air baja yang dipam dapat sampai ke setiap polybag pada kadar yang seragam. Setiap pokok perlu dapat jumlah air dan baja yang sekata. Kalau tersalah susun atur, berkemungkinan ada sebahagian daripada pokok dapat lebih, dan sebahagian lagi dapat kurang. Bila terjadi macam ni, pertumbuhan pokok dan hasil akan jadi tak sekata.

Kalau tapak berbentuk segi empat, susun aturnya mudah dan straight forward lah... Tapi kalau tapak tu berbentuk pelik sikit, bersegi2 ke, atau bercabang2 ke, ataupun ada infrastruktur lain di atas tapak tu (seperti rumah, bangsal, telaga, atau pokok yang sayang/susah nak tebang), kena rancang betul2.

Contoh lakaran tapak yang ada bangunan di tengah2

Kalau awal2 tak rancang betul2, nanti kemudian nak kena bukak balik dan setting balik sistem paip air,  memang akan rugi masa dan tenaga.

Lokasi tangki baja dan air serta pam juga perlulah strategik, berada agak2 di tengah2 sistem pengairan tersebut. Pam jugak mestilah mempunyai kuasa yang cukup kuat untuk mampu menyalurkan air ke seluruh sistem. Mesti ada valve untuk memastikan aliran air mengikut laluan yang sepatutnya, dan filter, supaya air tak mengandungi bahan asing yang mungkin akan menyebabkan sistem paip tersumbat.

Pokok apa yang nak tanam pun kena rancang jugak. Sesetengah pokok ada perbezaan tentang jarak antara pokok. Ada yang kena jarak lebih jauh sikit. Bila jarak kena jauh sikit, jumlah polybag yang boleh dimuatkan pun mesti dikurangkan. Ada jugak pokok yang memerlukan struktur sokongan seperti jaring untuk timun ataupn tali pengikat untuk cili (cabai).

Paling bagus kalau boleh rancang jugak pokok yang nak ditanam tu ketika harganya di pasaran berada  di tahap yang paling menguntungkan. Harga sayuran berubah2 mengikut musim. Kalau pandai meneliti perubahan2 harga tersebut, memang keuntungan boleh dimaksumumkan.

Kalau semuanya dirancang dengan rapi, pasti projek dapat dilaksanakan dengan lancar tanpa sebarang kesulitan. §

No comments:

Post a Comment