Tuesday, July 2, 2013

Jaminan Makanan Negara

Assalamualaikum,

Hari ini mari kita sama-sama bincangkan mengenai jaminan bekalan makanan negara dan juga dunia. Makanan adalah satu aspek penting yang perlu diuruskan dengan baik. Ini termasuklah dengan mencukupkan kuantiti makanan per penduduk dan juga mengawal harga makanan supaya ianya mampu di beli dan di bekalkan kepada rakyat. Negara yang sejahtera memberi jaminan pemakanan yang baik kepada rakyatnya.

Mengikut website worldhunger.org, definisi KELAPARAN terbahagi kepada 3 , iaitu:


(Oxford English Dictionary 1971)

1. Rasa tidak selesa atau sakit yang disebabkan oleh ketiadaan makanan; selera keinginan. Juga keadaan letih disebabkan oleh ketiadaan makanan

2. Ingin atau kekurangan makanan di negara

3. Keinginan yang kuat atau keinginan

(http://www.worldhunger.org)

Jadi dalam kontek negara, definisi kedua boleh diambil kira, iaitu kekurangan makanan di peringkat dunia dan negara. Manakala istilah teknikalnya memberi maksud pemakanan yang diambil iaitu tidak mendapat makanan yang cukup atau dalam bahasa perubatannya ialah undernutrition ataupun malnutrition.


Mengikut fakta dari United Nation Food and Agricultural Organizational (UNFAO) sejumlah 870 juta orang seluruh dunia mengalami masalah undernutrisi kronik. Ini adalah satu dari lapan orang seluruh dunia pada tahun 2010-2012. Menarik lagi sejumlah 97% daripada jumlah ini (852 juta) adalah terdiri dari rakyat negara-negara membangun. Manakala selebihnya adalah terdiri dari mereka yang berasal dari negara maju.

Lebih menyedihkan lagi kebanyakan mangsa adalah terdiri dari kanak-kanak. Kanak-kanak yang mempunyai masalah undernutrisi ini kebanyakan mengalami sakit lebih dari 160hari dalam setahun. Masalah kekurangan makanan ini juga dikenalpasti memainkan peranan dalam separuh dari 10.9 juta kematian kanak-kanak setiap tahun. Punca-punca kematian adalah disebabkan penyakit-penyakit seperti campak dan malaria yang ditambahkan lagi dengan kekurangan zat makanan. Selain penyakit ini, kanak-kanak yang mengalami kekurangan zat ini juga terdedah kepada penyakit-penyakit lain seperti cirit birit dan pneumea yang mengakibatkan kematian.


Jadi masalah-masalah seperti ini amatlah penting untuk kita perhatikan dan mengambil langkah untuk mengatasinya. Malaysia telah mengambil langkah dengan mewujudkan Dasar Jaminan Bekalan Negara yang diwujudkan pada 2008 dengan meluluskan Dasar Jaminan Bekalan Makanan (DJBM) pada 2 Mei 2008 bagi:-
  1. Meningkatkan pengeluaran dan produktiviti sektor agro makanan bagi memenuhi tahap sara diri.
  2. Memastikan pengusaha pertanian mendapat pendapatan yang setimpal serta menjamin pengeluaran bahan makanan tidak menurun.
  3. Memastikan bekalan bahan makanan mencukupi, berkualiti dan selamat dimakan.
(http://www.doa.gov.my/dasar-jaminan-bekalan-makanan)

Bagi memastikan matlamat DJBM tercapai, Kementerian Pertanian telah merangka tujuh (7) program/projek utama yang akan dilaksanakan dalam tempoh 2008-2010 melalui Jabatan/Agensi di bawah Kementerian. Bagi tahun 2008, program/projek yang dirancangkan meliputi:-
  1. Peningkatan pengeluaran beras
  2. Pewujudan stok penimbal beras
  3. Program peningkatan pengeluaran dan produktiviti  tanaman, perikanan dan ternakan.
  4. Pemberian insentif kepada pengusaha-pengusaha Pertanian
  5. Mengukuhkan FAMA bagi memastikan pasaran dan pengagihan hasil-hasil pertanian
  6. Pelaksanaan Program Bumi Hijau
  7. Pembangunan tanah terbiar dan kolam terbiar untuk meningkatkan pengeluaran

Jadi melihat dengan dasar-dasar di atas, kita sebagai pengeluar hasil tani haruslah sentiasa alignkan hasil-hasil kita dengan memastikan produk-produk tani kita mencukupi, berkualiti dan selamat dimakan.. Ini termasuklah dengan penggunaan racun yang tidak membahayakan pengguna, gunakan kaedah organik dan lain-lain.

Jadi marilah sama-sama kita meningkatkan hasil pengeluaran kita untuk terus sama-sama memajukan negara dan merahmatkan negara ini InshaAllah.. Semoga Malaysia terus maju dan cemerlang.

Jumpa lagi dilain masa..




No comments:

Post a Comment