Wednesday, July 17, 2013

Isu Kenaikan Harga Makanan

              Masalah harga makanan yang meningkat terutama pada 5 tahun kebelakangan ini memang membimbangkan. Ini kerana dek kerana masalah ini polar kehidupan manusia juga berubah. Contohnya, akibat dari tekanan kenaikan harga barangan ini kaum perempuan terpaksa berkerja membantu suami untuk menyelesaikan masalah tekanan harga makanan ini. Selain dari itu, isu ini juga menymbang kepada kenaikan jumlah hutang isi rumah di negara kita. Malahan isu ini juga mungkin menyumbang kepada masalah-masalah lain seperti peningkatan kadar jenayah dan masalah-masalah sosial yang lain.

Menurut Food and Agricultural Organization (FAO) , kenaikan ini bermula dari tahun 2009 dan ianya terus meningkat dari tahun ke tahun. Antara bahan makanan yang meningkat naik harganya adalah produk dari susu (dairy), daging, bijian (cereals) dan juga minyak masakan (oil and fats).




Antara sebab-sebab mengapa harga makanan ini menaik ialah termasuk perubahan iklim, dasar menggalakkan penggunaan biofuel, harga tenaga yang semakin meningkat dan harga baja, kurang tanaman tuaian, sekatan eksport negara, peningkatan permintaan makanan dunia dan stok makanan yang rendah.

http://www.worldwatch.org/global-food-prices-continue-rise-0

Ini ditambah lagi dengan penggalakan perindustrian oleh negara-negara maju yang mengetepikan pertanian.

Masalah kenaikan harga makanan ini bagi pandangan kami bakal menimbulkan ketakutan kepada semua sehinggalah satu hari nanti kemungkinan kita tidak lagi mampu membeli makanan sendiri.

Untuk mengatasi masalah-masalah ini mari kita sama-sama menambahkan lagi pengeluaran makanan kita agar sedikit sebanyak membantu mengatasi masalah-masalah ini. Galakan kerajaan untuk mempromosikan pertanian di bandar-bandar dan berskala kecil dan banyak boleh menyumbang ke arah jaminan makanan ini.

Sekian buat masa ini, di harap artikel ini boleh menambah kesedaran kita tentang pentingnya pertanian dalam membangun negara. Bak kata pepatah cina:

'NEGARA KUAT BILA PETANINYA KUAT'

Tq
Sumber:

http://www.fao.org/worldfoodsituation/FoodPricesIndex/en/

http://www.worldwatch.org/global-food-prices-continue-rise-0

http://www.guardian.co.uk/global-development/2013/may/23/food-prices-money-love-status

http://www.nbr.co.nz/article/nz-food-prices-post-biggest-gain-gst-hike-october-2010-led-fruit-vegetables-bd-142686


No comments:

Post a Comment