Thursday, July 11, 2013

Semaian Cili dan Perkembangan Pasir Gebu

Salam Ramadhan.
Harini harini kedua berpuasa. Dalam bulan puasa ni kerja2 pembangunan di tapak fertigasi Pasir Gebu terpaksa dijalankan pada kadar yang sedikit perlahan, namun tetap berterusan.

Semaian benih cili:
Benih yang dah disemai di dalam tray dah masuk hari yang ke 12. Setakat ni perkembangan agak memberangsangkan. Sebanyak 8 tray yang disemai, berjumlah 832 lubang. Sehingga pagi tadi terdapat sebanyak 668 (80%) benih yang dah bercambah dan kebanyakannya dah membesar sampai tahap dah ada dua daun. Namun ada jugak yang patah (mungkin ditimpa barang yang terjatuh) dan ada yang mati. Dua daripada tray jugak agak mengecewakan tahap percambahannya dijangka disebabkan dipijak2 oleh kucing2 yang suka bermain di situ dulu. Terdapat jugak sebahagian kecil lubang yang tumbuh dua pokok, mungkin sebab dua benih terjatuh dalam satu lubang masa semai dulu.


Setiap hari mesti disiram, pastikan tanah peat moss di dalam tray tak kering. Setelah seminggu, boleh mula siram dengan campuran folier selang setiap seminggu pada batang dan daun anak pokok.

Proses Pembesaran Benih:
Hari ketiga benih mula bercambah. Ada jugak yang ambil masa lebih daripada tiga hari, bergantung kepada keadaan cuaca, kelembapan tanah, kedalaman benih ditanam, dan mungkin jugak kadar kekerasan kulit benih. Setakat hari ke-12 ni pun masih ada benih yang baru nak bercambah.
 Hari kelima benih akan mula mengeluarkan dua daun. Jugak ada sesetengahnya yang ambil masa lebih lama daripada tu.
Hari keempat belas, anak pokok mula mengeluarkan daun keempat. Waktu ni dah kena mula siram dengan baja set A+B.
Hari kedua puluh lima, mula mengeluarkan daun keenam. Pangkal batang dah mula bertukar warna kekelabuan atau keperangan. Waktu ni dah cukup kuat untuk dipindahkan ke dalam polybag. Namun elok jugak jika tunggu sehingga hari ketiga puluh baru pindahkan untuk pastikan anak pokok tu betul2 kuat dulu.
Rumah Semaian:
Lebih baik kalau ada rumah semaian untuk simpan anak2 pokok sementara menunggu waktu sesuai untuk dipindahkan ke dalam polybag. Rumah semaian penting untuk mellindungi anak2 pokok daripada serangan serangga perosak, angin atau hujan yang terlalu kuat, dan jugak pancaran sinar UV matahari (gunakan plastik UV sebagai atap dan dinding).
Kami telah siapkan rekabentuk rangka rumah semaian dan sekarang dalam proses pembinaan secara berperingkat. Sekarang rangka dah siap pasang, cuma belum ada para (tu para sementara menggunakan kayu khusus untuk kegunaan lain) dan jugak dinding dan atap. Perlu ada pintu jugak untuk senang nak buka dan tutup waktu nak siram atau pindahkan anak pokok nanti. Perlu fikirkan kaedah terbaik untuk pintu tu.

 

Kebiasaannya rumah semaian dibuat dua tingkat. Tingkat bawah berkeadaan gelap untuk letak tray yang baru semai, di mana anak benih yang masih belum bercambah tidak memerlukan cahaya matahari dan memerlukan kadar kelembapan tanah yang tinggi.

Tapak Fertigasi:
Setakat ni tujuh baris silvershine dah dibentang. Setiap baris silvershine akan menempatkan dua baris polybag dialas dengan dua bata simen setiap polybag. Baru empat baris bata yang dah disusun, namun tak begitu kemas dan lurus lagi.



Bila dah susun bata, silvershine akan dikemaskan dengan paku payung ke tanah. Jumlah polybag dalam satu barisan adalah tak sekata sebab bentuk tapak yang bukan segi empat tepat. Jugak disebabkan terdapat tunggul pokok kelapa di tengah tapak yang tak dapat disingkirkan. Ada satu barisan polybag yang akan melalui tunggul tersebut, jadi terpaksalah lapangkan ruang di situ. Sejumlah 300 polybag akan dimuatkan dalam sistem pertama ni.
Permukaan tanah agak tidak rata di setengah2 tempat akibat proses tebang pokok kelapa tempoh hari. Masa nak susun bata betul2 nanti, kena timbus2 sikit tempat2 yang tanah agak berlubang2 dan mendap tu.
Tiang2 penyokong akan dipacakkan pada jarak setiap 8-10 kaki pada setiap barisan polybag. Kabel atau dawai kasar akan ditegangkan di antara setiap tiang sebagai sokongan (trellis) kepada pokok2 cili nanti.

Sistem Pengairan:
Setiap baris dah disiapkan dengan polypipe 16mm, tapi belum ditebuk dan belum dipasang dengan microtube lagi. Polypipe 16mm dipasangkan dengan injap di setiap sambungan bagi membolehkan kadar aliran dikawal agar sekata pada setiap barisan. Seterusnya sambungan terus ke polypipe 32mm, dan terus ke pam dan tangki. Sistem pengairan telah diuji dengan jayanya!
Pada mulanya, tekanan aliran ke tapak fertigasi didapati terlalu tinggi yang dikhuatiri mungkin akan mengakibatkan kebocoran pada sambungan kerana pam yang digunakan berkuasa agak tinggi (1HP). Jadi, aliran keluar dari pam telah dicabangkan kepada dua cabang (sambungan hijau dalam gambar di bawah), satu cabang dialirkan ke tapak fertigasi dan satu lagi dilimpahkan semula ke dalam tangki.


Cabang ini jugak berguna bagi mengelakkan daripada campuran baja di dalam tangki tersifon (siphon) keluar melalui penitis (dripper) disebabkan tekanan dalam paip, walaupun setelah pam dimatikan.

Walaupun agak perlahan, namun kadar dan kecekapan pembangunan yang dilaksanakan agak memuaskan. Kami sasarkan supaya anak2 pokok dapat dipindahkan ke tapak fertigasi siap dengan tiang sokongan sebelum Syawal menjelang. Perkara yang baik pasti Allah izinkan, hanya bergantung kepada kita untuk mengusahakannya. Insya Allah. §

No comments:

Post a Comment