Thursday, November 28, 2013

Mari kita tengok dengan lebih terperinci tentang sistem paip dalam pertanian secara fertigasi.

Biasanya terbahagi kepada paip primer (primary), sekunder (secondary) dan tertier (tertiery), bergantung kepada saiz paip. Paip primer adalah yang berdiameter paling besar, dah seterusnya semakin mengecil.

Bagi kapasiti kebun dengan jumlah sehingga 2000 pokok, diameter yang sesuai bagi paip primer adalah 32mm, sekunder 16mm, dan tertier adalah microtube 4mm atau 1mm. Lagi banyak pokok, lagi besar paip yang perlu digunakan.
Terdapat formula bagaimana hendak mengira dan menentukan saiz paip yang sesuai berdasarkan kepada kadar pengairan. Tetapi formula tersebut tidak memainkan peranan yang begitu penting bagi kebun berskala kecil. Hanya kalau ladang skala besar baru penting.

Contoh sistem paip fertigasi

Rekabentuk sistem paip adalah sangat penting bagi memastikan campuran air baja yang disalurkan melaluinya dapat sampai ke setiap pokok secara sekata, agar setiap pokok mendapat sukatan baja yang sama.
Kalau tak sama, nanti pertumbuhan pokok dan hasil pun tak sekata. Nanti ada pokok yang besar, ada yang kecik, ada yang hasil sikit, ada yang banyak.

Bagi tujuan tersebut, perancangan perlulah dibuat terlebih dahulu. Sistem paip mestilah direka bentuk agar tekanan aliran di dalamnya adalah sekata (ataupu sesekata mungkin).

Berikut adalah antara fakta2 yang mempengaruhi tekanan aliran di dalam paip:
- paip yang panjang akan meningkatkan geseran aliran, lantas merendahkan tekanan
- paip yang berdiameter besar jugak sama seperti di atas
- sambungan T dan L akan merendahkan tekanan akibat perubahan arah aliran
- sambungan lurus jugak akan merendahkan tekanan akibat geseran aliran
- perubahan diameter dari besar kepada kecil akan meninggikan tekanan

Gunakan injap (valve atau stopcock) bagi mengawal tekanan. Injap juga boleh digunakan di tempat2 tertentu bagi menghadkan atau menghalang aliran. Bagi sistem paip yang agak rumit, contohnya sekiranya tapak terhalang oleh bangunan menyebabkan barisan tanaman terpaksa dipecahkan kepada beberapa kelompok, agak sukar bagi mendapatkan tekanan yang sekata. Penggunaan injap adalah kaedah yang baik bagi mengatasi masalah tersebut.

 
Contoh2 injap yang boleh digunakan di dalam sistem paip fertigasi

Di samping memastikan tekanan sekata, rekabentuk sistem paip juga perlu mengambil kira kemudahan untuk penyelenggaraan. Gunakan sambungan2 yang mudah dibuka dan dipasang kembali. Pasangkan injap di bahagian paip sebelum pam bagi memudahkan proses baikpulih jikalau berlaku kerosakan pam, dan bagi memudahkan proses pembersihan alat penapis (disk filter).

Buat cabang spill back bagi mengawal tekanan keseluruhan, dan bagi mengelakkan berlakunya kesan sifon di mana air dari dalam tangki ditarik keluar melalui penitis walaupun pam telah diberhentikan.

Pastinya rekabentuk sistem paip adalah berbeza bergantung kepada pelbagai faktor. Jadi, yang terbaik, buatlah kaji sellidik sendiri dan praktikkan sendiri. Teori2 ada banyak boleh didapati di internet. Aplikasikan teori2 tersebut, dan nilaikan sendiri, sama ada sesuai ataupun tidak, berkesan ataupun tidak. Selamat berfertigasi! §

No comments:

Post a Comment