Friday, November 15, 2013

Sistem Fertigasi - Pam dan Tangki

Antara komponen utama dalam sistem pertanian secara fertigasi adalah tangki dan pam. Kali ini kami ingin menerangkan sedikit sebanyak berkenaan tangki dan pam.


Tangki diperlukan untuk menyimpan campuran air dan baja. Kapasiti tangki yang digunakan adalah bergantung kepada jumlah polybag di dalam kebun fertigasi. Lagi banyak jumlah polybag, lagi besar tangki yang diperlukan. Jika menggunakan tangki yang kecil pun tiada masalah, cuma campuran air baja di dalam tangki tersebut lebih cepat habis. Bila cepat habis, air baja pun perlulah diisikan semula dengan lebih kerap. Contohnya jika mempunya 500 polybag di dalam kebun, kapasiti tangki yang sesuai adalah 300 gelen, di mana tangki tersebut perlu diisikan semula setiap 3 hingga 4 hari. Jika menggunakan tangki 150 gelen, ianya perlu diisikan semula dengan lebih kerap, iaitu setiap 1 hingga 2 hari.
Kadang-kadang, bagi kebun yang mempunya jumlah polybag yang banyak (lebih daripada 2000 polybag), 2 atau 3 tangki yang besar perlu digunakana di mana ianya disambungkan di antara satu sama lain.

Pam pula diperlukan untuk mengalirkan campuran air baja dari tangki tadi ke polybag melalui sistem paip. Kekuatan pam juga bergantung kepada jumlah polybag. Lagi banyak polybag, pam yang berkuasa lebih tinggi diperlukan. Jika tidak, tekanan air di dalam sistem paip mungkin tidak cukup tinggi dan tidak mampu untuk menolak air baja sehingga sampai ke keseluruhan kebun.
Kuasa pam yang sesuai adalah kira2 0.5 HP (horse power) bagi setiap 500 polybag. Contohnya, jika kurang daripada 500 polybag, boleh gunakan pam 0.5 HP. Tetapi jika ada 1500 polybag, perlukan pam berkuasa 1.5 - 2.0 HP.

Akan datang kami akan terangkan pula tentang kaedah penyambungan sistem paip dan komponen2 lain yang perlu ada. Jumpa lagi. §

No comments:

Post a Comment