Thursday, October 31, 2013

Sistem Fertigasi

Fertigasi, atau dalam bahasa Inggerisnya fertigation, diambil daripada gabungan dua perkataan, iaitu fertilizer dan irrigation. Fertilizer bermaksud baja, dan irrigation bermaksud saliran atau pengairan.

Ciri utama dalam sistem fertigasi adalah penyaluran baja dalam bentuk cecair yang dialirkan ke setiap pokok bersama dengan air melalui sistem paip.

Sistem paip di bahagian tangki campuran air baja

Campuran air baja disimpan di dalam tangki, dialirkan mengikut masa dan jangka waktu yang ditetapkan dengan bantuan pam elektrik yang dikawal menggunakan alat pemasa (timer). Masa dan jangka waktu pembajaan adalah bergantung kepada beberapa faktor, antaranya, jenis tanaman, usia tanaman, dan keadaan cuaca.

Rekabentuk sistem paip bergantung kepada jumlah pokok dan bentuk tapak tanaman. Kalau tapak segi empat dan rata, tak susah nak tentukan rekabentuk yang sesuai. Tapi kalau bentuk tapak pelik2, contohnya ada berbukit sikit, tak rata, atau ada bangunan di tengah2 tapak, agak rumit nak tentukan rekabentuk.

Rekabentuk sistem paip yang baik adalah penting bagi memastikan air baja dapat disalurkan secara sekata ke setiap pokok. Barulah setiap pokok mendapat jumlah nutrien yang sama. Kalau rekabentuk salah, mungkin akan mengakibatkan pertumbuhan pokok tidak sekata.

Alat penitis (dripper) digunakan di penghujung sistem pengairan di mana air akan dititiskan ke dalam setiap polybag dengan kadar titisan yang terkawal.

Baja yang dibekalkan kepada pokok adalah berbeza mengikut jenis pokok. Contohnya, baja untuk pokok cili tak sama dengan baja untuk pokok timun. Secara fizikal nampak macam sama, tapi kandungan nutrien di dalamnya adalah berbeza.

Antara unsur2 yang terkandung di dalam campuran baja boleh dilihat di sini

Campuran baja bagi keperluan tanaman secara fertigasi adalah berbentuk serbuk (rupa macam serbuk garam) dan dibahagikan kepada dua bahagian yang dinamakan set A dan set B. Tujuan dibahagikan adalah kerana jika dilarutkan kesemuanya dalam larutan berkepekatan tinggi, campuran tersebut akan menghasilkan hablur atau kristal seperti pasir yang akan menyebabkan sistem paip tersumbat.

Kebiasaannya, campuran set A mengandungi unsur ferum dan kalsium nitran, berwarna keperangan. Canpuran set B pula mengandungi bahan2 lain antaranya zink, asid borik, magnesium sulfat, potassium nitran, mangan, kuprum, dan lain2 lagi.

Sukatan setiap bahan tersebut telah ditentukan terlebih dahulu oleh pembekal baja. Selalunya resepi baja ni adalah rahsia. Jadi, kalau belum mahir, memang agak susah nak tentukan sukatan sebenar setiap bahan dalam tu.

Jadi, kalau usahakan berbagai jenis tanaman pada waktu yang sama, baja2 mestilah dilabelkan betul2, supaya tak tersilap bagi baja kepada pokok. §

No comments:

Post a Comment