Monday, April 7, 2014

CIli Kulai 151

Alhamdulillah, kami berkesempatan membuat program bersama pelajar-pelajar Sekolah Rendah Penaga. Di kesempatan itu juga kami menanam varieti Kulai jenis 151. Di sini kami akan kongsikan serba sedikit mengenai varieti ini.

Pokok Cili Kulai 151 ini tidaklah setinggi pokok Cili Kulai 568. Pokoknya pendek tetapi buahnya lebat. Oleh kerana lambat ikat dahan dan pokok, 3 pokok telah pun patah kerana buah yang terlalu lebat dan faktor angin.

Media semaian yang digunakan adalah sabut kelapa dan sekam padi
Sepanjang pemerhatian kami juga, buah cili 151 ini kelihatan lebih besar dari Kulai 568. Dalam umur 60HST, buahnya mmg mengujakan sesiapa yang tengok.

Dari segi penyakit dan serangan serangga pula didapati masalahnya agak kurang berbanding kulai 568. Namun iainya masih awal lagi sebab kawasan tanaman ini baru pertama kali ditanam cili. Namun ada juga pokok yang terkena serangan mozek. Serangan kutu dan hamama memang biasa pada pokok cili dan cara mengatasi yang kami gunakan sama seperti cili kulai 568 iaiu penggunaan racun Mencozeb dan Abermactin.

Sekarang ada beberapa hari lagi sebelum ianya boleh dipetik. Harap-harap hasilnya boleh mengembirakan si penanam..

Di sini kami kongsikan gambar pokok varieti cili ini. Bagi tujuan pembelajaran pelajar-pelajar, di kawasan sekolah ini menempatkan 50 pokok sahaja. 3 pokok dah pun kecundang.


Dahan diikat kerana buah yang lebat

Kawasan belakang sekolah yang menempatkan pokok cili Kulai 151

No comments:

Post a Comment