Thursday, July 25, 2013

Status Fertigasi Pasir Gebu

Salam Ramadhan.

Harini cuma nak update sedikit tentang perkembangan di tapak fertigasi Pasir Gebu.


Rumah semaian setakat ni dah siap bahagian atas. Bumbung sepatutnya nak buat bentuk tiga segi, tapi atas sebab masalah teknikal, terpaksa siapkan dengan rekabentuk rata macam ni sahaja. Tapi masih belum dikemskan secara sempurna dengan stapler lagi bumbung tu. Masih ada lubang2 lagi. Setakat ni, bumbung tu mampu la untuk tidak menakung air hujan setelah beberapa hari hujan renyai2 di waktu malam.
Anak2 pokok pun dah dipindahkan kesemuanya ke dalam rumah semaian tu.
Kesilapan rekabentuk rumah semaian ni ialah keseluruhan dinding diperbuat daripada plastik UV. Sepatutnya gunakan jaring halus jugak sikit, untuk pengudaraan. Oleh sebab itu, keadaan dalam rumah semaian tu menjadi panas, bahang dan berkuap kalau tutup pintu tu dalam keadaan cuaca yang panas. Anak pokok jadi cepat layu. Jadi, terpaksa la dibuka pintu tu sepanjang masa macam tu, sehinggalah minggu depan dijangka akan tebuk sikit dinding tepi tu dan lekat dengan jaring hijau yang kat bawah tu.


Susunan bata simen dan polybag dah dikemaskinikan di sebahasian besar tapak fertigasi sistem pertama. Di bahagian belakang, sebahagian besar permukaan tanah yang agak mendap sudahpun ditimbus dengan pasir. Bila dah siap susun semua, cuma tinggal dripper nak kena cucuk dan tiang sokongan nak kena pacak.
Kami sasarkan untuk pindahkan anak pokok ke dalam polybag mulai minggu depan. Tiang akan pacak kemudian sikit, mungkin selepas Aidil Fitri.


Kami telah pinda rekabentuk sistem pengairan berpandukan kepada maklum balas yang kami terima daripada pihak Jabatan Pertanian yang datang melawat ke tapak fertigasi ini minggu lepas. Cabang2 yang sebelum ni di belakang, dipindahkan ke depan.

Terdapat update di page produk kami, beberapa perubahan terhadap harga dan juga penambahan beberapa lagi barangan fertigasi. §

1 comment:

  1. Saya nak tanya , bagaimana nak buat rumah semaian ? Bleh senaaikan apa yg diperlukan?:)

    ReplyDelete