Friday, October 11, 2013

Program di KRT Kedawang sempena Kayuhan Perpaduan Nasional 2013, Langkawi

Baru-baru ini, Program Kayuhan Perpaduan Nasional telah diadakan di Pulau Langkawi, Kedah, iaitu pada 21 September 2013. Kayuhan tersebut telah dimulakan di Dataran Lang, dan singgah di dua lokasi rehat iaitu KRT (Kawasan Rukun Tetangga) Kedawang dan KRT Desa Kemboja, sebelum berakhir di Dataran Lang kembali.


Di KRT Kedawang, program dijalankan di perkarangan Masjid Ar-Rahman. Kanopi telahpun siap dipasang sehari sebelum program kayuhan bermula. Pada hari berlangsungnya kayuhan tersebut, awal-awal pagi lagi sebahagian ahli KRT dan penduduk kampung telahpun memulakan kerja-kerja persiapan program bersama-sama dengan pasukan panitia ACT (Associated Cyclosportif Trekkers) yang bertugas.

 Menyiapkan makanan bagi para pengayuh

Makanan yang disediakan adalah ringkas namun menyelerakan bagi menyambut para tetamu dan pengayuh yang pastinya agak keletihan dan sedikit kelaparan. Pelbagai jenis nasi lemak bungkus, kuih muih tradisional dan air minuman disediakan. Susun atur kerusi dan meja juga dibuat, dan peralatan untuk aktiviti gotong royong juga turut disediakan.


Ketibaan para pengayuh di KRT Kedawang

Kira-kira jam 10 pagi, para pengayuh telah tiba dan disambut oleh ahli KRT Kedawang. Taklimat aluan dan pengenalan mengenai KRT Kedawang dan taklimat gotong royong telah diberikan oleh ahli KRT dan panitia ACT.

 Kata-kata aluan dan taklimat oleh KRT

Para pengayuh seterusnya dibahagikan kepada tiga kumpulan untuk sesi gotong royong di mana terdapat tiga kawasan untuk dibersihkan iaitu kawasan Masjid Ar-Rahman, kawasan klinik kesihatan bersebelahan dengan Masjid, dan juga kawasan dalaman Mahad Tahfiz yang juga terletak bersebelahan dengan Masjid.

 Sesi gotong royong

Setelah selesai sesi gotong royong yang mengambil masa kira-kira 30 minit, para tetamu dijemput untuk menjamu selera dengan makanan yang telahpun siap disediakan semenjak awal pagi tadi. Sambil makan, sambil beramah mesra. Selesai menjamu selera, para pengayuh mula bersiap sedia untuk menyambung kembali kayuhan ke destinasi seterusnya iaitu KRT Desa Kemboja pula. Sebelum kayuhan dimulakan, sesi pertukaran cenderahati telah dilaksanakan terlebih dahulu di mana bagi pihak ACT diwakili oleh pengasas ACT iaitu En. Ahmad Ruzizan Maphilindo Bin Mohd Isa, dan bagi pihak KRT diwakili oleh pengerusi KRT Kedawang iaitu En. Ahmad Mahzan Bin Ariffin.

Pertukaran cendera hati

Setelah itu, para pangayuh pun meneruskan kayuhan mereka dengan ucapan terima kasih kepada KRT dan penduduk Kedawang kerana menerima kunjungan mereka dengan tangan terbuka.

Selesai kesemua program, panitia ACT turut membantu KRT dalam mengemas dan menyusun kembali kerusi dan meja. Sempat juga bergambar kenang-kenangan sebelum meninggalkan KRT.

Panitia ACT bergambar bersama tuan rumah KRT Kedawang

Terima kasih daun keladi. Kami berharap hubungan di antara KRT Kedawang dan ACT akan berterusan dan berpanjangan. Kalau ada umur yang panjang, harapnya lain kali kita boleh berjumpa lagi. §

No comments:

Post a Comment