Wednesday, October 9, 2013

Lebah Kelulut Sebagai Ejen Pendebungaan

Salam.

Sedikit makluman mengenai keadaan terkini tapak tanaman fertigasi di Pasir Gebu.
Hari ini merupakan hari ke 68 (minggu ke 10) setelah pokok2 cili dipindahkan ke dalam polybag.
Hari ini juga hasil tuaian sulong cili masak telah dipetik daripada beberapa pokok.





3 biji je cili sulong. Tapi takpa. Jumlah berat 70 gram. Esok lusa makin banyak lagi yang akan masak. Ada juga teknik untuk hasilkan cili yang lebih pedas. Tapi belum belajar lagi. Nak kena dapatkan jugak ilmu tu dalam masa terdekat ni.

Lumrah dalam pertanian, dalam banyak2 buah dan sayuran yang dihasilkan, pasti ada yang rosak disebabkan penyakit, serangga perosak ataupun kulat. Kalau ikutkan, sebelum dapat kutip tuaian cili yang sulong ni pun dah hampir sekilo buah cili yang rosak dan gugur. Yang tak sengaja patah masa ikat trelis pun ada juga.



Untuk tanaman buah-buahan atau sayuran (jenis buah seperti cili, timun, terung, dan sebagainya), pendebungaan perlu berlaku dahulu bagi mengeluarkan hasil. Antara ejen pendebungaan yang paling baik ialah serangga seperti lebah dan kumbang.

Di bangunan kuarters Pasir Gebu ni ada sarang lebah kelulut di dalam pintu depan dan pintu belakang. Kadang2 ada banyak lebah ni berterbangan di luar pintu. Agaknya kehadiran lebah kelulut nilah antara penyebab buah2 cili dapat tumbuh dengan agak lebat.




Akan datang, mungkin kami akan mulakan aktiviti penternakan lebah kelulut juga, sebagai agen pendebungaan tanaman, dan hasil madu kelulut juga boleh dijual sebagai pendapatan sampingan. §

No comments:

Post a Comment